وبلاگ آندرومید

پلاک پیرونی چیست و چگونه درمان می شود؟

پلاک پیرونی چیست و چگونه درمان می شود؟
  • زمان مطالعه : 7 minutes

    پلاک پیرونی چیست و چگونه درمان می شود؟

    یکی از علل شایع کجی در مردان پلاک تشکیل شده در زیر پوست آلت می باشد. این بیماری به علت تشکیل بافت فیبروز به صورت یک پلاک و توسعه ی آن درون آلت تناسلی مرد ایجاد می شود. بیماری پیرونی (Peyronie) باعث کج شدن آلت و نعوظ دردناک در آقایان می گردد. با رشد این پلاک آلت تناسلی فرد کج می شود و انحراف پیدا می کند. محل تشکیل پلاک در لایه پوشاننده زیر پوستی آلت تناسلی و یا همان تونیکا آلبوژینه می باشد. 

    پلاک پیرونی
    پلاک پیرونی

    خمیدگی آلت تناسلی ناشی از بیماری پیرونی ممکن است در برخی از مردان در حالت نعوظ یا حالت عادی درد به همراه داشته باشد. گاهی نیز ممکن است این خمیدگی در رابطه باعث درد در شریک جنسی شود و لذت رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل این بیماری می تواند مردان یا همسر آنها را از داشتن رابطه جنسی سرد و منع کند. پیرونی همچنین ممکن است سبب عدم تجربه ی نعوظ ( عدم نعوظ ) و یا ناتوانی در حفظ نعوظ (اختلال نعوظ) نیز گردد.

    باید توجه داشت آلت مردان شامل اندازه و شکل های گوناگون می باشد. تجربه ی نعوظ با انحنای کم موضوعی شایع است و لزوما دلیلی بر نگرانی نیست.

    علل بیماری پیرونی و انحراف آلت تناسلی

    هنگام تحریک جنسی گردش خون در ناحیه ی آلت افزایش می یابد و سیلندرهای اسفنجی آلت از خون پر می شوند که موجب کشیدگی بخش ارتجاعی و افزایش سایز آلت تناسلی می گردند. از آنجایی که ناحیه ی بافت اسکار یا پلاک پیرونی خاصیت کششی ندارد در هنگام نعوظ کشیده نمی شود که منجر به شکل غیر طبیعی و انحراف آلت تناسلی هنگام نعوظ و در مواردی نعوظ دردناک می گردد.

    در حال حاضر علت بیماری کجی آلت و ایجاد پلاک پیرونی مشخص نیست. به طور کلی تروما یا آسیب به آلت تناسلی مردانه احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهد. همچنین احتمال می رود آسیب های مکرر به آلت تناسلی حین نعوظ مانند سکس خشن ، خم شدن آلت تناسلی یا ضربه و فشار زیاد هنگام نزدیکی و سابقه ی شکستگی آلت از علل بروز این عارضه باشند.

    وارد شدن آسیب جزئی به آلت تناسلی مردان همیشه منجر به بروز بیماری پیرونی نمی شود. با این وجود، عوامل مختلفی می توانند به عدم بهبود مناسب آسیب بیانجامند. در نتیجه به تجمع بافت اسکار که ممکن است سبب بیماری پیرونی شود کمک کنند. موارد زیر می توانند بروز این عارضه دخیل باشند.

    • وراثت
    • اختلالات بافت پیوندی مردان
    • سن

    بیشتر بدانید : واریکوسل چیست و چه علائمی دارد؟


    آیا پلاک پیرونی یا کجی آلت خطرناک است؟

    اکثر افرادی که به بیماری پلاک پیرونی دچارند نگران این هستند که پلاک پیرونی همانند سرطان به سایر بافت های بدن سرایت کند. باید توجه داشت این بیماری با سرطان تفاوت دارد و به سرطان تبدیل نمی شود و سایر بافت های بدن را درگیر نمی کند. همچنین پلاک پیرونی همانند مشکلات پوستی و بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی و … در زمان نزدیکی منتقل نمی شود.
    ممکن است در اوایل شروع این بیماری فرد احساس درد کند که به مرور زمان از بین می رود. اما این عارضه می تواند مشکلات یا خطراتی برای فرد به همراه داشته باشد. همانطور که پیش تر اشاره کردیم کج شدن آلت می تواند فرد را در زمان مقاربت دچار مشکل کند. همچنین ممکن است خطر شکستن آلت در زمان برقراری رابطه را برای مرد افزایش دهد. در موارد شدید فرد قادر نخواهد بود درستی رابطه ی جنسی برقرار کند

    علائم بیماری پیرونی یا کجی آلت

    خمیدگی قابل توجه آلت تناسلی مرد: ممکن است آلت تناسلی مرد بیش از 30 درجه رو به بالا ، پایین و یا به سمت یک طرف خم شود. این خمیدگی می تواند به حدی شدید باشد که شکل آلت تناسلی را دچار تغییر کند.

    نعوظ دردناک: در برخی موارد ممکن است فرد در هنگام نعوظ دردی را در آلت تناسلی خود تجربه کند. این درد ممکن است در حالت عادی و غیر نعوظ نیز وجود داشته باشد. در اغلب مردان، درد هنگام نعوظ طی یک تا دو سال بهبود می یابد. اما بافت اسکار و کجی و انحنای آلت باقی می ماند.

    گره سفت قابل لمس روی تنه ی آلت: پلاک پیرونی می تواند در زیر پوست آلت به شکل توده ای تخت و یا بافت های سخت احساس شود.

    مشکلات نعوظ: تشکیل پلاک می تواند عملکرد سیلندرهای آلت هنگام نعوظ را تحت تاثیر قرار دهد و به تدریج سبب بروز اختلالات نعوظ (ناتوانی در ایجاد یا حفظ و پایداری نعوظ) شود.

    کوتاه شدن یا تغییر شکل آلت تناسلی: آلت تناسلی ممکن است کوتاه تر شود یا ظاهر غیر طبیعی و غیر استوانه ای بگیرد. مانند آلت تناسلی ساعت شنی شکل.

    علائم بیماری پیرونی یا کجی آلت
    علائم بیماری پیرونی یا کجی آلت

    تشخیص بیماری پیرونی

    معاینه فیزیکی

     جهت تشخیص وجود و محل بافت اسکار و درجه ی انحنا پزشک می تواند آلت تناسلی فرد را هنگامی که در حالت نعوظ قرار ندارد بررسی کند. همچنین ممکن است طول آلت تناسلی نیز اندازه گیری شود و یا پزشک از شما درخواست کند در منزل از آلت خود در حالت نعوظ عکس بگیرید. معمولا معاینه ی فیزیکی جهت تشخیص بیماری پیرونی کافی است.

    سونوگرافی

    ممکن است سونوگرافی یا آزمایش های دیگری برای بررسی آلت تناسلی هنگام نعوظ توسط پزشک درخواست شود. این آزمایشات می توانند جریان خون به آلت تناسلی و هر گونه اختلال در بافت آلت از جمله وجود بافت اسکار را نشان دهند. رایج ترین آزمایش جهت بررسی اختلالات آلت تناسلی سونوگرافی می باشد که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از بافت نرم آلت استفاده می کند. قبل از انجام سونوگرافی به آلت تناسلی پاپاورین تزریق می شود که باعث ایجاد نعوظ می گردد.

    درمان بیماری پیرونی و کجی آلت تناسلی

    به طور کلی تمام انواع کجی آلت به مداخله و درمان نیاز ندارند. تنها کجی یا انحراف بیشتر از ۳۰ درجه یا کجی آلت که برای فرد و یا شریک جنسی او هنگام نزدیکی و مقاربت درد ایجاد کند یا کجی که باعث شود برقراری رابطه برای فرد مشکل شود و یا نتواند از تمام طول آلت خود در زمان نزدیکی استفاده کند، درمان می شود.

    قطعی ترین و بهترین روش درمان پلاک پیرونی حذف آن به کمک جراحی است. این جراحی توسط پزشک متخصص اورولوژیست انجام می شود که به وسیله ی آن پلاک هایی که زیر پوست آلت هستند برداشته شده و آلت به حالت صاف قبلی باز می گردد.

    سخن پایانی

    بیماری پیرونی می تواند سبب اضطراب زیاد و بروز تنش و مشکلات برای شما و شریک جنسی تان باشد. اگر علائم بیماری پیرونی یا مواردی مانند ناتوانی در برقراری رابطه جنسی ، مشکل در رسیدن به نعوظ یا حفظ آن (اختلال نعوظ) را تجربه می کنید یا آلت تناسلی شما ظاهر غیر طبیعی دارد، بهتر است در همان مراحل اول به پزشک مراجعه نمایید.

    آخرین به روز رسانی : سه شنبه 1401/12/2

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    1 دیدگاه در “پلاک پیرونی چیست و چگونه درمان می شود؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *