وبلاگ آندرومید

علت و علائم شکستگی آلت تناسلی مردان + درمان

علت و علائم شکستگی آلت تناسلی مردان + درمان
  • یکی از خطرات جدی که آقایان را هنگام برقراری رابطه ی جنسی تهدید می کند شکستگی آلت تناسلی می باشد که ممکن است سبب کجی آلت تناسلی و یا دست دادن قدرت نعوظ فرد برای همیشه گردد. به همین دلیل اطلاع از علل، علائم و اقدامات لازم زمان شکستن آلت اهمیت بسیار دارد.

    شکستگی آلت تناسلی چیست؟

    آلت تناسلی از دو سیلندر اسفنجی (اجسام غاری شکل که در زمان نعوظ خون به داخل این اسفنج ها پمپاژ و درون آنها حبس می شود) و مجرای ادرار که از زیر این سیلندرها عبور می کند، تشکیل شده است. پوسته‌ای به نام  Tunica Albugineaسیلندرهای آلت را در بر می گیرد. این غشا در زمان نعوظ، وظیفه‌ی نگهداری خون در اسفنج‌های آلت را بر عهده دارد.

    وقتی غشای سختی که دور آلت تناسلی و اجسام غاری را می‌پوشاند در اثر فشار و حرکات سریع و خشن پاره شود، اصطلاحا می گویند آلت دچار شکستگی شده که در علم پزشکی به آن Penile Fracture می‌گویند. درون آلت مردانه هیچ استخوانی وجود ندارد و در واقع شکستگی آلت اصطلاح عامیانه ای است که به پارگی غشای تونیکا آلبوژینه اطلاق می شود.

    شکستگی آلت تناسلی چیست؟

    علت شکستن آلت تناسلی مردان

    با پر خون شدن سیلندرهای آلت تناسلی نعوظ ایجاد می شود و آلت در محکم ترین حالت خود قرار می گیرد و همانند بادکنکی پر باد و سفت می‌ شود. در این حالت آلت تناسلی انعطاف خود را از دست می دهد و بسیار آسیب پذیر می‌شود. به همین دلیل هر گونه فشار به جهت کج یا خم کردن آلت تناسلی و یا ضربه می‌ تواند باعث پارگی غشای دور سیلندر‌ها شود و آلت نعوظ یافته همانند یک خیار اصطلاحا بشکند.

    همانطور که اشاره شد شایع ترین علت شکستگی آلت تناسلی، آسیب و ضربه شدید به آن می باشد. این اتفاق ممکن است در اثر مواردی همچون تا شدن آلت در اثر ضربه، گیر افتادن آلت بین دو پا، سکس خشن و یا هنگام خود ارضائی شدید رخ دهد. همچنین احتمال بروز این عارضه هنگام تجربه ی نعوظ شبانه و یا صبحگاهی وجود دارد.

    علائم و نشانه های شکستگی آلت تناسلی

    شکستن آلت تناسلی یک عارضه ی به شدت دردناک در آقایان و مردان جوان می باشد. در حین رابطه جنسی با انجام یک حرکت نادرست و ناگهانی صدایی شبیه شکستن استخوان به گوش می رسد. درد خفیف تا شدیدی حس می شود و بیضه‌های فرد ورم می‌کنند. ظاهر عضو دردناک نشان می‌دهد که آلت تناسلی کبود، شکسته و خمیده شده ‌است. به طور کلی این علائم شامل موارد زیر هستند:

    • خونریزی آلت تناسلی
    • کبود شدن آلت
    • مشکل در ادرار کردن
    • شنیدن صدای ترک یا تق در آلت
    • بروز درد شدید یا خفیف هنگام سکس و یا خودارضایی
    • از دست رفتن ناگهانی نعوظ
    علائم و نشانه های شکستگی آلت تناسلی

    انواع شکستگی آلت تناسلی

    شکستگی‌های آلت تناسلی از نظر محل ایجاد پارگی در آلت مردو شدت آن به انواع متفاوتی تقسیم می شوند. محل پارگی غشا یا شکستگی می‌تواند وسط ، ابتدا و یا در انتهای آلت باشد. همچنین ممکن است این عارضه در سمت چپ و یا راست بدن رخ دهد.

    برخی از موارد پارگی می‌توانند از نظر شدت بسیار جزئی و خفیف باشند. به حدی که فرد در زمان مقاربت یا نزدیکی اصلا متوجه آسیب به بافت و اصطلاحا شکستن آلت نشود و دردی نیز احساس نکند. در این صورت فرد بعد از مدتی درد یا کبودی خفیفی روی آلت متوجه فرد می شود. در برخی موارد نیز ممکن است این شکستگی به قدری سنگین یا شدید باشد که همزمان مجرای ادرار نیز دچار پارگی شود و ادرار فرد قطع گردد.

    تشخیص شکستگی آلت تناسلی

    تشخیص شکستگی آلت تناسلی

    با پاسخ به سوالاتی از قبیل چگونگی ایجاد شکستگی و معاینه ی آلت پزشک قادر خواهد بود عارضه را تشخیص دهد. روش‌های تصویر برداری، مثل رادیولوژی اشعه ایکس نیز ممکن است استفاده شود. همچنین از سونوگرافی برای تشخیص اختلال و تشخیص محل دقیق و ناحیه‌ ی دچار آسیب آلت استفاده می‌شود. پس از تشخیص، پزشک برای درمان اقدام می کند.

    آلت تناسلی شکسته چگونه درمان می شود؟

    تنها روش درمان پارگی غشای سیلندرهای آلت (تونیکا آلبوژینه)، جراحی ترمیمی غشا توسط جراح متخصص اورولوژیست می‌باشد. هرچه فرد برای درمان زودتر اقدام کند شانس بیشتری برای بهبودی دارد. آگاهی از این عارضه از این جهت اهمیت دارد که مورد اورژانسی می باشد و به پیگیری سریع و به موقع توسط بیمار نیاز دارد.

    ریسک بالایی جهت ابتلا به مشکل عدم نعوظ و یا اختلال نعوظ در آینده متوجه بیمارانی که ۷۲ ساعت بعد از بروز عارضه برای جراحی درمان شکستگی آلت تناسلی اقدام کردند بوده است. همچنین بعضی از موارد با گذر زمان در این افراد کجی آلت گزارش شده است.


    بیشتر بدانید : پلاک پیرونی چیست و چگونه درمان می شود؟


    عوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلی

    اگر فردی که دچار شکستگی آلت شده بلافاصله جهت درمان آن اقدام نکند و بافت تخریب شده که نقش مهمی در عملکرد و مکانیسم نعوظ مردان ایفا می کند ترمیم نشود، در نعوظ بعدی، خون در داخل سیلندرهای آلت فرد حبس نمی شود. در این حالت درست مانند زمانی که یک بادکنک سوراخ شده خون از محل پارگی خارج و سبب عدم توانایی در حفظ نعوظ می‌شود. در صورتی که مدت ها از بروز عارضه بگذرد و فرد متوجه آسیب نگردد و یا نسب به درمان بی توجه باشد، محل پارگی به مرور زمان خود به صورت غیریکنواخت ترمیم خواهد شد. این اتفاق نیز در مکانیسم نعوظ اختلال ایجاد می کند و  منجر به عدم توانایی در نعوظ کامل و حتی در مورادی کجی آلت تناسلی، در آینده می گردد.

    عوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلی

    اقدامات ضروری بعد از شکستگی آلت تناسلی

    اگر دچار شکستگی آلت تناسلی شدید:

    1. فورا سکس را متوقف کنید
    2. با استفاده از کمپرس یخ روی آلت و محل شکستگی را خنک نگه دارید
    3. در سریع ترین زمان ممکن به صورت اورژانسی به نزدیک ترین جراح مربوطه مراجعه کنید

    توصیه هایی برای پیشگیری از شکستگی آلت تناسلی

    • هنگام سکس از ضربه های شدید و حرکات نا به جا خودداری کنید
    • از سکس در پوزیشن های خطرناک مانند پوزیشن هایی که زن در بالا قرار دارد اجتناب نمایید
    • در حالت نعوظ آلت خود را فشار ندهید و آن را خم نکنید

    آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 1401/12/4

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *