وبلاگ آندرومید

واریکوسل چیست و چه علائمی دارد؟

واریکوسل و علائم و علت آن چیست ؟
  • واریکوسل :

    « واریکوسل چیست » یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. جالب است بدانیدجزو آن دسته از بیماری‌های رایج در میان آقایان است که با توجه به شدت و مدتی که دارد، می‌تواند در زندگی بیمار اختلال ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم تا به اصلی‌ترین پرسش‌ها درباره‌ی واریکوسل چیست، چه علائمی دارد و از چه راهی درمان می‌شود، بپردازیم.

    واریکوسل چیست و چه علائمی دارد ؟

    واریکوسل چیست؟

    بیضه به عنوان بخشی از اندام تناسلی مردانه است که در اسکروتوم یا کیسه‌ی بیضه قرار دارد و به وسیله‌ی پوستی پوشانده شده است. در بیضه‌ها رگ‌هایی وجود دارند که کار خون‌رسانی را انجام می‌دهند، اما در برخی از موارد ممکن است در عملکرد این رگ ها اختلال ایجاد شود و در این صورت است که بیماری واریکوسل (Varicocele) رخ می‌دهد.

    واریس بیضه، یکی از بیماری‌های رایج در میان آقایان است که به دلیل از کار افتادن غیرطبیعی سیاهرگ های بیضه اتفاق می‌افتد. و سبب بزرگ شدن رگ‌های بیضه می‌شود. این اختلال، سبب می‌شود سیاهرگی که مسئول تخلیه خون کثیف از بیضه است. نمی‌تواند وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهد. در نتیجه گشادشدگی رگ‌ها و عوارضی مانند کوچک شدن بیضه و اختلال در باروری را به همراه خواهد داشت.

    این بیماری که اغلب در بیضه‌ی سمت چپ شایع است، می‌تواند آقایان را در تمامی سنین درگیر کند. اما احتمال بروز آن در آقایانی که بیش از 40 سال سن دارند، بیشتر است.

    بیماری واریکوسل از نظر شدت بیماری به 3 گرید تقسیم می‌شود:

    • گرید 1
    • گرید 2
    • گرید 3

    بیشتر بدانید : زگیل تناسلی چیست ؟ علائم ، علت و درمان آن


    علائم و نشانه‌های واریکوسل چیست؟

    هم‌چنان، علت بروز بیماری واریکوسل به طور دقیق مشخص نشده است اما علائم و نشانه‌هایی دارد که زنگ خطری برای این بیماری به حساب می‌آید. یکی از بهترین راه‌های تشخیص واریکوسل، توجه به نشانه‌های ظاهری آن است. البته بهتر است بدانید که این بیماری ، می‌تواند بدون علائم ظاهری نیز می‌تواند بروز کند. که با توجه به برخی علائم دیگر، می‌توان به آن پی برد.

    اما برخی از نشانه‌های ظاهری و علائم بروز بیماری واریکوسل چیست؟

    1. بزرگ شدن رگ‌های طناب بیضه
    2. درد، سنگینی و ایجاد گرفتگی در بیضه و کشاله‌ی ران
    3. بزرگ‌تر شدن هر دو یا یکی از بیضه‌ها یا هرگونه تغییر در اندازه قبلی بیضه ها
    4. وجود گره‌خوردگی یا توده‌ی بدون درد در طناب بیضه
    5. بروز مشکلات باروری در آقایان مانند کاهش کیفیت و تعداد اسپرم‌ها

    علت بروز واریکوسل چیست؟

    اگرچه تاکنون دلیل قطعی و ثابتی برای علت بروز واریکوسل یافت نشده است، اما ممکن است بروز این بیماری، دلایل مختلفی داشته باشد. آناتومی بیضه‌ی آقایان به این شکل است که بیضه ها در داخل کیسه بیضه و خارج از شکم قرار دارند. که به کمک طناب بیضه به داخل شکم وصل میگردند. این طناب شامل سرخ رگ و سیاهرگ هایی است که وظیفه ی گردش خون بیضه را به عهده دارند. همچنین در این طناب لوله واز (لوله ی اسپرم بر) وجود دارد که اسپرم تولید شده در بیضه را به پروستات و از آنجا به مجرای خروجی ادرار منتقل میکند .

    این بیماری می‌تواند بر اثر اختلال در سیاهرگ‌های بیضه ایجاد شود. بهتر است بدانید که سیاهرگ‌های بیضه‌ی چپ، خون را با فشار بیشتری به قلب انتقال می‌دهند، اما اگر این روند به درستی طی نشود و نیروی کافی جهت انتقال خون وجود نداشته باشد، سبب جمع شدن خون و تورم در رگ‌ها و در نتیجه بیماری واریکوسل می‌شود.

    عوارض واریکوسل چیست ؟

    عوارض واریکوسل چیست؟

    ناباروری: یکی از شایع‌ترین عوارض این بیماری علاوه بر اختلال در عملکرد بیضه‌ها، تاثیر منفی بر کیفیت اسپرم و کاهش تستسترون است که در نهایت منجر به کاهش احتمال باروری و مشکلات هورمونی می‌شود. البته در اغلب موارد، مشکلات ناباروری همیشگی نیست و در صورت درمان واریکوسل، برطرف خواهد شد.

    آتروفی: از دیگر عوارض این بیماری، می‌توان به کوچک شدن بیضه اشاره کرد. در این صورت، بیضه، رشد طبیعی نخواهد داشت و از حالت عادی خود کوچک‌تر می‌شود که به آن آتروفی بیضه می‌گویند.

    مشکلات هورمونی: هنگامی که بیماری واریکوسل شدیدتر شود و خون‌رسانی به بیضه دشوارتر صوت گیرد، سطح LH بدن بالا می‌رود و هورمون‌ها را دچار تغییراتی می‌کند.

    درمان بیماری واریکوسل چگونه است؟

    تا به امروز، درمان موثر غیر جراحی برای این بیماری پیدا نشده است و جراحی، اصلی‌ترین درمان این بیماری محسوب می‌شود. جراحی واریکوسل به این صورت است که جراح، رگ‌های پیچ‌خورده و متورم را مسدود خواهد کرد و مسیر گردش خون از سایر رگ‌های سالم و طبیعی طناب بیضه انجام میشود.

    یکی از اصلی‌ترین مزایای جراحی واریکوسل، علاوه بر افزایش کیفیت اسپرم و قدرت باروری، از بین رفتن درد در بیماران است؛ زیرا در برخی از موارد که این بیماری با درد همراه است، زندگی فرد نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

    آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 1401/11/20

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    4 دیدگاه در “واریکوسل چیست و چه علائمی دارد؟

    1. نسترن گفت:

      حدود 6 ماهه که اقدام باه بارداری کردم ولی هنوز حامله نشدم شوهرم واریکوسل نوع a دارد آیا احتمال باردار شدن بدون عمل وجود دارد لطفا راهنمایی کنید

      1. دکتر بابایی گفت:

        بله ابتدا باید مشخص شود مشکل از اسپرم است یا تخمک در صورت وجود مشکل اسپرم میتوان با برخی از دارو ها کیفیت اسپرم را کیفیت بخشید میتوانید به ویزیت آنلاین اقدام کنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *