وبلاگ آندرومید

سیفلیس چیست | درمان و راههای پیشگیری

سیفلیس چیست
  • سیفلیس چیست ؟

    بیماری سیفلیس یکی از بیماری های آمیزشی (STD) است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. در واقع عامل این بیماری که باکتری ترپونما پالیدوم است از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. این عامل بیماری تاثیرات جدی بر نواحی مختلف بدن داشته و عوارض جدی را برای بدن به همراه دارد.

    مراحل بیماری سیفلیس :

    سیفلیس اولیه: در این مرحله زخم شروع شده است. اگرعفونی بوده اما درد ندارد. اگر فرد بدان دچار شده باشد 10 تا 90 روز طول می کشد تا باقی بماند. در صورتی که فرد مبتلا آمیزشی داشته باشد، به راحتی منتقل خواهد شد.

    سیفلیس ثانویه: در این مرحله گلو درد و قرمزی پوست دیده می شود. برخی علائم شامل:

    درد مفاصل، سردرد، تب، تورم غدد لنفاوی، کاهش وزن، ریزش مو و… گاهی علائم خفیف خواهد شد اما اگر به اشتباه تشخیص داده شود سفلیس حادتر خواهد شد.

    سیفلیس نهفته: مرحله فعال یا مخفی که علائم اولیه و ثانویه از بین رفته باکتری در بدن ظاهری می شود و علائم از بدن از  بین می رود.

    سیفلیس خطر: در این مرحله سیفلیس عفونت کرده و علائمی همچون: نابینایی، ناشنوایی، بیماری های قلبی، اختلالات عصبی از جمله سکته قلبی و مننژیت، بیماری ذهنی و… رخ می دهد.


    بیشتر بدانید : پوسته پوسته شدن آلت تناسلی چیست | علائم و راههای پیشگیری


    تشخیص سیفلیس چگونه صورت می گیرد ؟

    اگر فکر می کنید به سیفلیس مبتلا شده اید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای انجام آزمایشات نمونه خون می گیرد و معاینه جسمی کاملی نیز انجام می دهد. در صورت وجود زخم، ممکن است پزشک برای تشخیص وجود باکتری سیفلیس از زخم نمونه برداری کند.

    اگر پزشک معتقد باشد عامل بروز مشکلات سیستم عصبی ابتلا به سیفیلیس ثالثیه است، قابل توجه است که شاید نیاز باشد پانکچر کمری یا بذل نخاعی صورت گیرد. در این روش، مایع نخاعی برای بررسی وجود باکتری های سیفلیس جمع آوری می شود.

    باکتری ها می توانند بدون اینکه فرد از وجود آن ها اطلاعی داشته باشید در بدن بیمار باشند، در صورت بارداری ممکن است پزشک از نظر سیفیلیس غربالگری انجام دهد. این امر برای جلوگیری از آلوده شدن جنین به سفلیس مادرزادی صورت می گیرد. سفلیس مادرزادی می تواند موجب آسیب شدید در نوزاد شود و حتی می تواند کشنده باشد.

    درمان سیفلیس چیست

    درمان سیفلیس چیست ؟

    درمان سیفلیس اولیه و ثانویه با تزریق پنی سیلین آسان است. پنی سیلین یکی از پرکاربردترین آنتی بیوتیک ها است و معمولاً در درمان سفلیس موثر است. افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند احتمالاً با یک آنتی بیوتیک متفاوت تحت درمان قرار می گیرند.
    اگر به نوروفیلیس مبتلا باشید ، روزانه دوز پنی سیلین به صورت وریدی دریافت خواهید کرد. این اغلب به یک اقامت کوتاه مدت در بیمارستان نیاز دارد.
    در طول درمان ، اطمینان حاصل کنید که از تماس جنسی خودداری کنید تا زمانی که همه زخم های بدن شما التیام یابد و پزشک به شما بگوید که از سر گرفتن رابطه جنسی ایمن است. اگر از نظر جنسی فعال هستید ، باید همسرتان نیز درمان شود. فعالیت های جنسی را از سر نگیرید تا زمانی که شما و شریک زندگی خود درمان خود را به پایان برسانید.

    راه های پیشگیری از سیفلیس چیست ؟

    بهترین راه برای پیشگیری از سیفلیس، اقدامات جنسی ایمن است. در هر نوع تماس جنسی از کاندوم استفاده کنید.

    • از به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی خودداری کنید.
    • در هنگام برقراری رابطه جنسی از محافظ دندانی (یک قطعه لاتکس مربعی) یا کاندوم استفاده کنید.
    • از نظر بیماری های مقاربتی تحت غربالگری قرار بگیرید و نتایج آنها با شرکای خود در میان بگذارید.

    آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 1401/12/11

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *